KEPERLUAN BERMAZHAB DALAM ISLAM
Abdul Latif Rahbar
Mengapa kita hanya perlu mengikut satu mazhab sahaja? Tidak bolehkah
kita mencampur-adukkan semua pendapat dan memilih yang terbaik?
Menjawab persoalan di atas, ijtihad bermakna mengeluarkan pendapat.
Apabila terdapat dua pendapat yang berlainan, memilih salah satu dari
kedua pendapat itu juga dikira sebagai ijtihad. Ikhtilaf yang timbul
antara mazhab hari ini sebenarnya adalah ikhtilaf dan perbezaan pendapat
sejak zaman para sahabat lagi.
Sekiranya terdapat percanggahan pendapat antara dua sahabat, maka
imam-imam akan terlebih dahulu meneliti yang mana satukah antara
percanggahan tersebut yang lebih menepati syarak.
Hasilnya adalah ikhtilaf yang kita lihat pada hari ini. Imam Abu
Hanifah lebih condong dalam memilih pendapat Ibnu Mas’ud misalnya dan
Imam Syafie lebih kepada Ibnu Abbas. Tidaklah bermakna mereka tidak
mengetahui pendapat sahabat-sahabat yang lain.
Jadi, apabila kita melihat terdapat dua pendapat yang berlainan, maka
memilih salah satu ke atas yang lain juga dikira sebagai ijtihad kerana
ini jualah amalan imam-imam mujtahid yang terdahulu. Dan untuk kita
memilih salah satu dari pendapat tersebut kita mestilah mempunyai dalil
dan nas yang cukup di samping mengetahui kesemua dalil dan nas, pro dan
kontra masalah berkenaan.
Alasan bahawa kita tidak mengeluarkan pendapat dan masih berpegang
kepada pendapat seseorang imam tanpa mengikut imam tersebut dalam
lain-lain masalah adalah tidak dapat diterima sama sekali. Oleh itu
sekiranya ada dalam kalangan kita yang mahu berbuat demikian, hendaklah
dia fikirkan kesemua jawapan terhadap persoalan yang bakal dibangkitkan
dari segi bahasa, usul, hadis dan lain-lain sebelum dia memilih untuk
memilih sebarang pendapat kerana inilah yang telah dilakukan oleh
mujtahid-mujtahid terdahulu.
Pernah satu ketika Khalifah Harun ar-Rashid mencadangkan kepada Imam
Malik agar disatukan kesemua mazhab dan diambil yang terbaik. Jawapan
Imam Malik ialah kesemua perbezaan pendapat adalah berdasarkan sunnah
Nabi Muhammad s.a.w. Sekiranya diambil satu sahaja dari kesemua
perbezaan tersebut dan ditinggalkan yang lain sedangkan ada kemungkinan
yang ditinggalkan itu sebenarnya tepat maka seolah-olah kita
meninggalkan sunnah Nabi s.a.w. Jadi tiada keperluan untuk menyatukan
semua mazhab apabila kesemua sunnah Nabi s.a.w dapat diamalkan walaupun
oleh berlainan puak.
Majoriti ummah pada hari ini membaca al-Quran dengan riwayat Hafs
daripada Imam ‘Asim al-Kufi. Seperti yang diketahui umum, terdapat 10
qiraat hari ini yang masih boleh dibaca dalam solat. Di utara Afrika
misalnya mereka membaca al-Quran dengan riwayat Qalun atau Warsh dari
Imam Nafi’ Madani. Ulama qiraat mengatakan bahawa qiraat yang boleh
dibaca pada hari ini hanyalah sepuluh dan setiap sepuluh qiraat tersebut
mencapai darjat mutawatir (terlalu ramai bersepakat mengenai cara
pembacaannya sejak zaman Rasulullah s.a.w sehingga kini sehingga
mustahil untuk mereka berkomplot untuk menipu mengenainya).
Semua ahli qiraat bersetuju bahawa diperbolehkan untuk membaca
kesemua qiraat dalam satu tilawah dengan cara kita membaca setiap ayat
beberapa kali di samping mengkhatamkan setiap cara bacaan. Ataupun kita
kumpulkan kesemua qiraat tanpa mengulang ayat tersebut berulang kali,
sebaliknya menghabiskan setiap qiraat terhadap setiap perkataan. Untuk
memahami hal ini lebih lanjut kita bolehlah mendengar tilawah dari
Syeikh Abdul Basit atau dari bacaan Syeikh Na’ina misalnya.
Pun begitu ahli qiraat mengatakan ketika tilawah tidak dibolehkan
membaca satu ayat dalam sesuatu qiraat, kemudian membaca ayat yang
berikutnya dalam qiraat yang lain kerana perkara ini tidak pernah
dilakukan oleh mana-mana pihak. Hal ini disepakati oleh semua sama ada
pihak yang bermazhab atau selainnya. Jadi sekiranya kita tidak boleh
mengambil qiraat dan membacanya bercampur-aduk dengan sesuka hati,
bagaimana pula kita boleh mencampur-adukkan pendapat antara mazhab
sesuka-hati?
Mengapa golongan yang tidak bermazhab dalam bidang fiqh bertaqlid
dengan Imam Hafs dan Imam ‘Asim dalam bidang qiraat? Mengapa tidak
mengatakan bahawa Imam ‘Asim tidak pernah memaksa sesiapun untuk
bertaqlid dengan beliau? Mengapa soalan-soalan yang sering diutarakan
dalam perbahasan fiqah langsung tidak pernah diutarakan dalam ilmu
qiraat?
Sekiranya kita berpendapat perlu kita bertaqlid dengan Imam qiraat,
maka tidak dapat tidak kita juga mesti bertaqlid dengan imam-imam
mujtahidin.
No comments:
Post a Comment